1913 Deventer
2012 Woodstock
Groepstentoonstellingen:
1964/1965 Nationale Exhibition, Toronto
1964 Metal Arts Guild, Toronto
1973 Juwelry Museum Phorzheim, Duitsland
1978 Cooper Hewitt Museum, New York
2016 CREATIE ART and Oostinga Other Art: “Kleurrijke vrouwen”
Jaarlijkse tentoonstelling van de Artists Craftsmen of New York
Solotentoonstellingen:
1967 Benson Gallery, New York
1968 Expositiecentrum , Den Haag
1968 Rosenthal Studio Haus, New York
1970 Art Alliance, Philadelphia
1971 Stedelijk Museum, Amsterdam
Manette van Hamel-Cramer is geboren te Deventer in 1913. Na haar middelbare schooltijd studeerde ze viool aan het conservatorium en werd professioneel violiste. Ze huwde met een ambassadeur en samen hebben ze op vele plaatsen gewoond.
De laatste standplaats was Toronto. Daar volgde ze haar eigen droom en ging een opleiding tot edelsmid volgen.
Na het pensioen van haar echgenoot hebben ze zich gevestigd in Woodstock (USA), waar op dat moment ook de sieradenontwerper en schilder Rolph Scarlett woonde. Hij was het, die Manette de weg wees in haar ontwikkeling als ontwerper van sieraden (expositie in het Stedelijk Museum Amsterdam 1971) en die haar inspireerde om te gaan schilderen. De schilderijen van Rudolf Bauer, die leefde van 1889 tot 1953 en de leermeester van Scarlett was, hebben haar ook zeer geïnspireerd.
Het materiaal, waar Manette het liefst sieraden van maakte is zilver, soms in combinatie met (half)edelsten, die zij zoveel mogelijk vrij van vorm laat. De zeer sculpturale vormen zijn vaak voorzien van een los bijpassend montuur, dat kan dienen als voetstuk wanneer de sieraden niet gedragen worden. Gedurende de zomer van 2000 is er een tentoonstelling geweest van haar niet-objectieve geometrische schilderijen in Bergen (NL). Het zijn grote doeken met onregelmatig composities van geometrische vormen op een monochrome ondergrond. Deze composities komen zeer ruimtelijk over. Alle geëxposeerde werken(14) werden verkocht. Haar veelzijdigheid blijkt ook nog uit het feit , dat ze korte verhalen heeft geschreven en zelfs memoires, getiteld “The Flamboyant Tree” (2000). Hoe ze werd gewaardeerd door haar ‘leermeester’ Rolph Scarlett blijkt uit de tekst die hij achter op een aan haar geadresserde foto schreef: Dec. 30, 1980 “I’m as jealous as all hell of Manetts paintings. They are original superb in design and color. How I wish Baroness Rebay was alive who would I’m sure add these to Guggenheim collection. Rolph Scarlett”. Manette van Hamel overleed te Woodstock in 2012, op 98-jarige leeftijd.
Werken van Manette van Hamel bevinden zich in de collecties van ondermeer het Metropolitan Museum of Art in New York en het Stedelijk Museum Amsterdam.